PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ

PROJECT SUPPORTED BY A GRANT FROM SWITZERLAND THROUGH THE SWISS CONTRIBUTION TO THE ENLARGED EUROPEAN UNION

Warsztaty

Warsztaty Civico

Warsztaty z rozwijania kompetencji obywatleskich wśród uczniów  oparte na scenariuszach  Civico przygotowanych w ramach miedzynarodowego projektu zorganizowaliśmy po to, by zachęcić nauczycieli i studentów, którzy chcą pracować z młodzieżą do korzystania z materiałów które są gotowym scenariuszem lekcji bądź warsztatu. 

 

Podczas warsztatów przećwiczyliśmy kilka wybranych scenariuszy. "Gorące" tematy dotykające różnych problemów społecznych zachęcały do dyskusji, a warsztatowa forma prowadzenia zajęć "wciągnęła" dorosłych uczestników, więc tym bardziej powinna spodobać się młodzieży. Potwierdzają to także zajęcia jakie przeprowadziliśmy z licealistami. 

Pełny przewodnik ze scenariuszami lekcji dostępny jest pod adresem http://www.civicoproject.eu/download/Guide_CIVICO_PL.pdf

Tutaj chcemy Państwu przybliżyć kilka wybranych przez nas scenariuszy, które szczególnie chcemy polecić. 

1. Scenariusz nr 1 - pomaga w ciekawy sposób (poprzez odgrywanie scenek) poznać i zrozumieć zasady demokracji. 

2. Scenariusz nr 2  - może być świetną pomysłem na zorganizowanie klasowych wyborów, szczególnie gdy klasa jeszcze się dobrze nie poznała.  Wybrany w opisany w scenariusz sposób "tymczasowy zarząd" może pełnić funkcję przez wybrany okres czasu (np.miesiąc) po czym klasa decyduje czy wybrane osoby pozostaną na swoich stanowiskach. 

3. Przemoc w szkole - scenariusz nr 12. Bardzo dobry scenariusz który pomaga w konstruktywny sposób porozmawiać z młodzieżą o tym ważnym problemie. Dzięki tej lekcji uczniowie lepiej rozumieją motywację agresorów, mają okazję  wczuć się w położenie ofiary i lepiej ją zrozumieć. Końcowym etpem lekcji jest stworzenie zasad rozwiązywania konfliktów bez użycia siły. Można też jako uzupełnienie zaproponować stworzenie mapy szczególnie niebezpiecznych miejsc (w szkole i jej otoczeniu). 

 4. Identyfikacja i świadomość wartości - scenariusz nr 17. Bardzo ciekawy scenariusz który pozwala zrozumieć,  że każdy człowiek ma swój własny system wartości i to że są one różne nie znaczy że ktoś jest lepszy czy gorszy. Bajka wykorzystana w scenariuszu pobudza do żywej dyskusji o różnych postawach moralnych. Przy wykorzystaniu scenariusza w pracy z młodszymi dziećmi można wybrać jako isnpirację do dyskusji jakąś inną bajkę.

5. Wartości olimpijskie - scenariusz nr 19. Coraz więcej się słyszy o różnych ekstremistycznych ruchach, dlatego temat związany z jednej strony z ideologią rasistowską, z drugiej z ponadczasowymi ideami olimpijskimi jest szczególnie ważny. Lekcja oparta na poruszającej, prawdziwej historii olimpijczyka uznanego za największą gwiazdę na bieżni pierwszej połowy XX wieku.  

6. Godność i wolność - scenariusz nr 28. Okazja do dyskusji czym jest dla uczniów wolność, czy czują się wolni w kraju w którym żyją i czy zauważają jakieś ograniczenia wolności. 

7. Inny nie oznacza gorszy - scenariusz nr 31 dotyczy problemu sterotypów i dyskryminacji. Scenariusz oparty na filmie z warsztatów  przeprowadzanych  przez  Jane Elliot "Niebieskoocy".  Film dostępny jest na Youtobie w 5 częsciach (pierwsza pod adresem http://www.youtube.com/watch?v=VNdDu11GZUk).  Pełną wersję znalazłam pod adresem http://www.dailymotion.com/video/xwnfv3_niebieskoocy_news . Film serdecznie polecam jednak trzeba zarezerwować na taką lekcję minimum 2 godziny. 

Równie dobre (i znacznie krótsze) materiały które można wykorzystać do poruszenia tego tematu  http://worldwide.blox.pl/tagi_b/163250/eksperyment-clarka.html

8. Świadomy obywatel a media - scenariusz nr 36. Na przykładzie konkretnego zdarzenia sprzed kilku lat  uczniowie maja okazję zapoznać się w praktyce jak wielki wpływ na to co myślimy ma sposób zredagowania i przekazania informacji. Uczniowie podzielni na 3 grupy dostają trzy notatki (z różnych źródeł) na temat tego samego zdarzenia. Na ich podstawie wyciągają własne wnioski które okazują się bardzo różne. Chodzi o uświadomienie sobie, że nie powinno się pochopnie kogos oceniać i wyciągąć wniosków tylko na podstawie informacji z jednego źródła. Ciekawe propozycje pogłebienia tego tematu można znaleźć w scenariuszu nr 35.

9. Sprawiedliwość i równość - scenariusze od nr 39 do 41. Różne pomysły na ćwiczenia wprowadzające do dyskusji na ten ważny temat. 

10. Jak być gospodarnym - scenariusz nr 42. Co prawda ten scenariusz przeiwdziany jest jako wstęp do planowania budżetu (np. klasowego), z powodzeniem można go jednak wykorzystać szerzej. Jest świetnym sposobem na wspólne wybranie pomysłów które grupa chce realizować (dzięki zastosowanej metodzie każdy członek grupy jest aktywny i każdy czuje się współautorem wybranych pomysłów). 

 

Na zakończenie trochę zdjęć z warsztatów które organizowaliśmy dla nauczycieli. 

ZdjęcieZdjęcieZdjęcieZdjęcieZdjęcie

  Istnieje możliwość poprowadzenia warsztatów pokazowych w szkołach przez trenerów AMŻ (dla młodzieży lub Rady Pedgagicznej). Zainteresowanych prosimy o kontakt. 

 

 

 

Partnerzy i sponsorzy

Logowanie tylko dla uczestników projektu

Nie pamiętasz nazwy? / Nie pamiętasz hasła?