PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ

PROJECT SUPPORTED BY A GRANT FROM SWITZERLAND THROUGH THE SWISS CONTRIBUTION TO THE ENLARGED EUROPEAN UNION

I Kongres Samorządów Uczniowskich

12 grudnia  z inicjatyy Młodzieżowej Rady Miasta odbył się w Łodzi I Kongres Samorządów Uczniowskich. Zostaliśmy zaproszeni do współorganizacji tego wydarzenia. Wzięło w nim udział około 150 uczestników (opiekunowie + Przewodniczący Samorządów Uczniowskich). 

 

Przygotowaliśmy w ramach Kongresu wykłady i dyskusję z opiekunami SU na temat tego jak powinna wyglądać rola opiekuna SU, z jakimi problemami borykają się SU i jak można sobie z nimi radzić. Jeszcze przed naszym wystąpieniem Pan Michał Tragarz z  Centrum Edukacji Obywatelskiej przedstawił ciekawe wnioski z badań prowadzonych przez Centrum - „Diagnoza sytuacji samorządów uczniowskich i  w polskich szkołach”.

Dużo z tych wniosków pokrywa się z naszymi obserwacjami. Najważniejsze, które hamują rozwój samorządności i zniechęcają młodzież do aktywności to margonalizacja zakresu działań którymi zajmuje się SU.

Młodzież rzadko bywa włączana w podejmowanie ważnych decyzji dotyczących życia szkoły, inicjatywy  które wykraczają poza ramy w jakich chcą widzieć  aktywność uczniów nauczyciele i dyrekacja są najczęściej  ignorowane lub poddawane druzgocącej krytyce.

W efekcie zaangażowanie młodzieży szkolnej w działania społeczne z roku na rok maleje (najmniejsze jest w szkołach ponadgimnazjalnych). Różne z pewnością są tego przyczymy, jednak wydaje się że najważniejsze to mała waga przywiązywania do działania samorządowego przez Radę Pedagogiczną i Dyrekcję (wazniejsze są testy i wyniki egzaminów niż to, czego młodzież może nauczyć się w praktycznym działaniu). Także fakt, że młodzież ponadgimnazjalna ma tyle zajęć związanych z nauką i zajęć dodatkowych nie ułatwia podejmowania jakiejś dodatkowej aktywności społecznej. 

Mimo tych wszystkich trudności nie brakowało na sali opiekunow  z powołaniem, którzy rozumieją jak ważne jest wspracie którego udzielają młodzieży w ramach pracy z SU. Najważniejsze przesłania które zapamietałam z ich wypowiedzi:

1. Jeśli opiekun lubi pracować z młodzieżą, szanuje ją i znajduje dla uczniów czas wtedy kiedy oni go potrzebują, wtedy młodzież odpłaca się tym samym - znajduje czas by przyjść na spotkanie SU (nawet na 7 rano jeśli nie udaje się zorganizować spotkania po lekcjach), czy jeśli coś wspólnie organizują jest gotowa zrezygnować z różnych dodatkowych zajęć by pomóc w organizacji. 

2. Młodzi ludzie - jeśli pozwoli im się na własną aktywność - mają ciekawe pomysły z którymi sami przychodzą - nie trzeba ich mocno zachęcać do działania - tylko pomóc w tym zakresie, gdzie mają zbyt mało wiedzy czy doświadczenia.

3. Postawy aktywnej społecznie nie zbuduje się przez rok czy dwa. Jednak jeśli zacznie się ją budować już w podstawówce i da się potem możliwość młodzieży by dalej realizowała swoje pomysły to przeszkody o których wspomina się odnośnie szkół ponadgimnazjalnych (mało czasu, uczniowie pierwszych klas nie znają szkoły a trzecich przygotowują się do matur) przestają miec większe znaczenie. Aktywnym społecznie uczniom starczy kilka tygodni by zapoznać się z noą szkołą i włączyć we wspólne działania z których będą czerpać satysfakcję. 

Zarówno z tego co czytałam jak i z własnych obserwacji i rozmów z nauczycielami wyłania się najważnijszy wniosek. Trzeba koniecznie dołożyć więcej starań o to, bu upowszechaniać wiedzę o tym jak ważne jest wspieranie samorządności na każdym szczeblu edukacji. Póki ta wiedza nie będzie czymś oczywistym dla dyrekcji, Rady Pedagogicznej i rodziców,  póty aktywność młodzieży będzie marginalizowana. Jeśli tego nie zmienimy będziemy dalej wychowywać biernych, nastawionych roszczeniowo i konsupcyjnie obywateli (z dobrymi wynikami testów ale nieprzystosowanych do życia). 

Jeszcze jeden ważny wątek poruszyliśmy podczas naszego wystąpienia. Poprosiłam Pawła Wencla - współpracującego z nami trenera edukacji finansowej - by przygotował trochę informacji o tym, jak można finansować dzialania samorządów. Okazuje się, że jest to dość złożony temat - formalnie SU nie mają prawa zbierać własnych pieniędzy, mogą prosić o wsparcie finanoswe swoich działań dyrekcję czy Radę Rodziców. Tego typu rozwiązanie raczej nie wspiera przedsiębiorczości, dlatego koalicjana rzecz SU zainicjoana przez CEO podjęła już kroki by zmienić te przepisy.

Paweł Wencel nie przygotował co prawda gotowych rozwiązań, jednak zainspirowany tym tematem chce zorganizować we współpracy z prawnikami warsztaty dla opiekunów SU, na których będą dokładnie omówione różne formy zbierania funduszy na potrzeby wspierania działań SU. Tymczasem furtką do samodzielnej aktywności młodzieży na tym polu jest zakladanie spółdzielni uczniowskich.

Więcej o tych wszystkich zagadnieniach można przeczytać w materiałach które przygotowalismy dla uczestników kongresu (do pobrania w załączniku). 

 

Załączniki:
Pobierz plik (oficjalny plan kongresu.doc)Plan Kongresu[ ]598 kB
Pobierz plik (PrezentacjaKongres1.ppt)Materiały dla opiekunów SU[ ]1367 kB

 

 

 

Pobierz prezentację projektu

prezentacja-min

Partnerzy i sponsorzy

Logowanie tylko dla uczestników projektu

Nie pamiętasz nazwy? / Nie pamiętasz hasła?